donderdag 17 maart 2011

Welkom

Hallo en welkom op mijn blog.
Binnen het kader “Religie, zingeving en levensbeschouwing” wil ik mij meer verdiepen in pestgedrag. In november 2010 stonden de Belgische kranten vol over een fabrieksarbeider uit de streek van Bergen die 9 jaar lang de gruwelijkste vernederingen en folteringen door zijn collega’s moest ondergaan. De vernederingen tarten de verbeelding. Hoe is het mogelijk dat volwassenen zich kunnen verlagen tot zo’n onmenselijk gedrag? Hoe moet dit gedrag bestraft worden? Of nog beter: hoe kan dit gedrag voorkomen worden?

Vertrekkende vanuit het principe ‘’Jong geleerd is oud gedaan’’, ben ik ervan overtuigd dat wanneer pestgedrag structureel en efficiënt wordt aangepakt vanaf zeer jonge leeftijd, dit later zijn vruchten zal afwerpen. Kinderen moeten aangeleerd worden dat pesten onaanvaardbaar gedrag is. Ze zullen dan als volwassene sneller pestgedrag herkennen en kunnen bijsturen. Daarom moeten opvoeders (ouders, leerkrachten, sportmonitoren,...) gemotiveerd worden om pestgedrag onmiddellijk aan te pakken en het niet zijn beloop te laten gaan.

Bron die me deze blog heeft doen opstarten: http://www.kuleuven.be/thomas/algemeen/actualiteit/tijdschriften/tijdschrift.php?id=8&active=318#active

1 opmerking:

  1. Achter dit welkomstwoord vindt u mijn vergelijkend onderzoek. Het was de eerste tekst die klaar was. Daarom staat het verkeerdelijk achter mijn welkomst woord.

    BeantwoordenVerwijderen