dinsdag 24 mei 2011

Referentiekaders


REFERENTIEKADERS

Klopt het principe “jong geleerd, oud gedaan” ? Is extreem pestgedrag op te lossen door te investeren in meer burgerzin? Creëren we socialere volwassenen door hen reeds vanaf de kleuterjaren aan te leren dat pesten onaanvaardbaar gedrag is?

Media

In de kranten vind ik regelmatig artikels terug die spreken over extreem pestgedrag en de gevolgen daarvan. Zo denk ik o.a. terug aan de verhalen van de fabrieksarbeider uit Bergen die op gruwelijke wijze gepest werd en de postbeambte die zelfmoord pleegde omdat hij het gepest door zijn collega’s niet meer verdroeg. Ook heb ik al een aantal boeken gelezen die als thema pesten hadden. Op Youtube worden regelmatig clips geplaatst waarop pestgedrag te zien is. Het onderwerp pesten wordt dus niet doodgezwegen in de media. Ik wil onderzoeken in welke mate Vlaamse jeugdmagazines artikelen over pesten publiceren.

Mijn geloof

Mijn ouders hebben mij het katholieke geloof meegegeven. Ze hebben mij een pakket aan waarden en normen doorgegeven. Ze hebben mij geleerd open te staan voor andere culturen en andere mensen te respecteren ook al delen ze niet mijn mening. Ik wil onderzoeken hoe christelijke mensen met pestgedrag moeten omgaan.

Mijn school

Het grootste gedeelte van mijn schoolloopbaan heb ik in het buitenland gevolgd. De eerste vijf jaren heb ik gevolgd in een Amerikaanse school. Ik heb als Belgische tussen Amerikaanse kinderen nooit het gevoel gehad om buitengesloten te worden. Ik werd volledig aanvaard en heb sterke vriendschapsbanden kunnen opbouwen. Dit Amerikaanse avontuur is een enorme meevaller geworden en heeft me al op zeer jonge leeftijd geleerd open te staan voor andere culturen en respect op te brengen voor anderen. Vervolgens heb ik vier jaren op Belgische schoolbanken doorgebracht. Daar kwam ik voor de eerste keer in contact met kinderen die een ander geloof belijden. De school besteedde extra aandacht aan de diversteit van haar leerlingen. Hier kreeg ik de les mee om niet te gaan discrimineren op basis van geloof. Vervolgens heb ik zes jaren leerlinge geweest aan de Europese School van Luxemburg. Deze school legt de nadruk op wereldburgerschap. Eén van de doelstellingen van de school is om de grenzen tussen de Europese landen te vervagen en de leerlingen een Europese identiteit mee te geven. Je zit enkel samen met Vlaamse en Nederlandse kinderen voor de vakken die in het Nederlands gegeven worden (Nederlands, wiskunde, fysica, chemie, biologie en godsdienst). Alle andere vakken worden in een andere taal gedoceerd en je zit in een klas die samengesteld is uit kinderen afkomstig uit de 27 EU-landen. Het gevolg hiervan is dat ik nu vrienden heb over heel Europa! Door op school met zoveel diversiteit in contact te komen, heb ik mij leren openstellen voor mensen met andere geloofsovertuigingen, tradities en cultuur. Persoonlijk vind ik dat dit zeer verrijkend is geweest voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Niet iedereen heeft natuurlijk deze kansen gekregen. Daarom wil ik onderzoeken hoe Vlaamse scholen pestgedrag concreet aanpakken en welke didactisch middelen ze gebruiken om waarden en normen - zoals verdraagzaamheid en respect voor de medemens - over te brengen.

Mijn opvoeding

Mijn ouders werken beide in een multi-nationale omgeving. Ze zijn het gewoon om met mensen vanuit heel Europa en daarbuiten samen te werken. Ze hebben dit altijd een meerwaarde gevonden. Zij hebben de kans aangenomen om in het buitenland te wonen en te werken. Zo hebben ze mij geleerd om mijn grenzen te verleggen, open te staan voor andere culturen en respect op te brengen voor mijn medemens.

Politiek en maatschappij

Ik vind het spijtig dat sommige politieke partijen – zoals het Vlaams Belang – intolerant staan tegenover buitenlanders. Zij verlangen dat buitenlanders zich de Vlaamse eigenheid eigen maken. In onze maatschappij hebben allochtonen minder kansen, zoals bijvoorbeeld op de arbeidsmarkt. We hebben de neiging om buitenlanders allemaal over dezelfde kam te scheren: profiteurs, luilakken, criminelen, ... Het hoofdoekenverbod op diverse scholen heeft aangetoond dat mensen die hun godsdienstige overtuigingen op deze manier willen tonen, niet aanvaard worden. Godsdienst is een reden tot discriminatie. Ik wil onderzoeken wat de Vlaamse politieke partijen aan beleidslijnen voorschrijven in verband met onderwijs en dan meer in het bijzonder over het opvoeden tot actief burgerschap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten