woensdag 13 april 2011

Werken rond pesten in de taalles: gedichten over pesten

Het thema pesten kan je ook uitwerken tijdens de taallessen. Een leuk idee is het werken met gedichten. Werken met poëzie vergroot de taal-, lees- en schrijfvaardigheid en taalbeschouwing van de leerlingen. Wanneer je in de klas werkt met gedichten is het belangrijk dat de inhoud van een gedicht dicht bij hun eigen belevingswereld ligt. Pesten is zo’n onderwerp. Zo maken de leerlingen niet alleen kennis met het lezen en schrijven van poëzie, ze leren ook dat pesten pijn doet en niet aanvaardbaar is. Twee vliegen in één klap!
Op het internet is heel wat materiaal te vinden. Ik heb een aantal gedichten geselecteerd die ikzelf bijzonder geslaagd vind. Deze gedichten zijn geschreven door kinderen. Ze belichten zowel de gevoelens van het slachtoffer als het standpunt van de pester. De gedichten hebben een opbouw in leeftijd.

Voor kleuters:

Niet pesten

Ieder mens is heel bijzonder.
De één is druk, de ander stil.
Ieder mens is een klein wonder.
Dik of dun of met een bril.

Heb je krullen? Ben je kaal?
Pesten vind je vast niet fijn.
Want pesten dat is niet normaal.
Daarmee doe je een ander pijn.

Bron: Goede manieren; Speelse versjes en rijmpjes voor kleuters over wat hoort en niet hoort
http://speelkriebel.be/6_Versjes/17_Goede_manieren/


Voor het basisonderwijs:

Ik ben het mikpunt van ellende.
ligt het nou echt allemaal aan mij?
wat doe ik fout ik weet het niet!
ben ik nou echt de enige die het ziet?
Hou nou eens op met pesten
Ik ben niet degene die jij ziet

Bron: http://www.dichtr.nl/gedichten/pesten/pesten.html

pesters maken zichzelf cool
pesters hebben dat als doel
ze proberen hun eigen problemen weg te schelden
tot dat het slachtoffer het gaat melden
dan hebben ze vreselijke spijt
en willen ze het woordje sorry kwijt
http://dichtr.nl/gedichten/pesten/pesten-is-hun-doel.html

Een Pestkopje

Er was eens een verschrikkelijk pestkopje,
Van alles maakte hij een mopje
Zelfs deed hij zijn klasgenoten verdriet,
Dat wist hij helemaal niet.
Hij kon alleen maar pesten,
Daarin was hij de beste!
Hij deed iedereen pijn,
Maar in zijn hartje was hij oh, zo klein
Op de speelplaats stond hij steeds alleen,
Want iedereen vond hem gemeen
Eigenlijk wil hij het pesten laten,
Want wat telt zijn echte maten.

Lennert Maes, Leuven (5de leerjaar)
Bron: http://www.antipestteam.be/000001955710ca001/index.html


Aan pesten
doe ik vaak
mee
Met een
leger tegen
één
Kwetsende kanonnen
struikelen over
mijn lippen
Wie stopt dit gevecht?

Anaelle Delhaye, Beselare
Bron: http://www.antipestteam.be/000001955710ca001/index.html


Voor tieners:

14 jaar
Stil, zwijgend en verwonderd luisterde ik,
Een half uur lang.
Het was,
alsof een bak met vuil werd leeggegooid,
ogen gevuld met tranen.
Struikelend kwamen woorden,
een stem, die trilde en
kijkend naar de grond.
Het verhaal van
een hopeloos stukje mens.

Onbegrijpelijk!

Werd een jaar lang gepest met woorden,
woorden die snijden door zijn ziel.
Sprak er met niemand over,
bang voor de gevolgen,
bang voor “lichamelijk” geweld.
Koos voor het “geestelijke” geweld.
Het geestelijke geweld van:
angst, onzekerheid, er niet bij horen,
aan de kant gezet, negeren,
zwijgen altijd maar zwijgen,
zwijgen, zwijgen en nog eens zwijgen,
kropte alles op.
Een leventje, met een enorme muur omheen gebouwd.
Lag ‘s avonds stil te huilen op bed.
Een jaar lang gepest!

Een schreeuw uit mijn hart:…… God.

Meer woorden had ik niet.
Hier zit een hopeloos stukje mens,
in de hoek getrapt door anderen.

Cees van Wijgerden
Bron: http://www.tienergedichten.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=32&Itemid=48


Verworven inzicht:

De gedichten kunnen klassikaal of in groepjes besproken worden. Op deze manier maken de leerlingen niet alleen kennis met poëzie en leren ervan te genieten. Even belangrijk is het dat de leerlingen de gevoelens die in de gedichten uitgesproken zijn leren herkennen. Pesters leren begrijpen dat pesten pijn doet en soms tot vreselijke gevolgen kan leiden. Slachtoffers leren dat de schuld niet bij hen ligt en dat praten over je problemen met een vertrouwde volwassene de enige oplossing is. Meelopers beseffen dat ze het moeten opnemen voor het slachtoffer. Kortom, niet alleen de taalvaardigheid van de leerlingen verhoogt, ze worden er ook socialere mensen van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten