dinsdag 26 april 2011

Werken rond pesten in de godsdienstles – deel 3

Discussie rond Youtube-filmpje “Fat kid beats up bully”

In onderstaand filmpje zien we de 15-jarige Casey Heynes die na jaren van terreur opkomt voor zichzelf.



Casey is het grootste deel van zijn leven gepest. Nu is hij een held in de ogen van miljoenen. Het filmpje werd op You tube geplaatst en ging in enkele uren de ganse wereld rond. Honderdduizenden reacties kwamen binnen. De meeste mensen staan achter Casey. Een enkeling kiest de kant van de pester.

Reacties:
+ I love this big kid, what a hero
+ Good lad, don’t blame him, serves the little fucker right
+ Well deserved!

- Fat kids should be bullied

Voor leerlingen die de Engelse taal machtig zijn, is het ook aangeraden om naar het Casey Heynes Full Interview te kijken:



In dit filmpje laat men Casey zelf aan het woord. Sinds de lagere school is Casey het slachtoffer van pestgedrag. Bijna elke dag wordt hij gepest. Ze noemen hem “fatty”, gooien waterballonnen naar hem, doen hem struikelen, binden hem vast aan een paal met sterke kleefband, ...
De weinige vrienden die hij had, is hij in de loop van de jaren verloren. Ze durven zijn kant niet te kiezen uit angst zelf slachtoffer te worden. Op school staat hij er dus helemaal alleen voor. Hij heeft reeds overwogen zelfmoord te plegen. Zijn vader was geschokt toen hij het filmpje zag. Hij had er geen idee van hoe ernstig het pestgedrag was dat zijn zoon moest ondergaan. Hij veroordeelt alle geweld maar is blij dat zijn zoon voor zichzelf is opgekomen. Casey heeft gehandeld uit zelfverdediging en zegt geen spijt te hebben van zijn uithaal. De school echter heeft beide jongens geschorst. Dank zij de massale steun via Youtube is het zelfvertrouwen van Casey gegroeid.

Dit materiaal is uiterst geschikt om een discussie op te starten rond het thema pesten. Op volgende vragen zou een antwoord moeten komen uit de klas:

1. Wat is je eerste reactie als je naar de clip kijkt?
2. Aan wiens kant sta je? De pester (die mep krijgt) of het slachtoffer (die zijn pester aanvalt)
3. Ga je akkoord met de stelling dat Casey handelde uit zelfverdediging?
4. Wat zou jij doen als jij zoiets zag gebeuren?
5. Heeft Casey goed gehandeld? Had hij op een andere/betere manier kunnen reageren?
6. Heeft Casey gehandeld zoals God het ons in de Bijbel heeft aangeleerd? Volgt hij het voorbeeld van Jezus?
7. Wat vind je van de straf van de school?
8. Moeten de “toeschouwers” niet eveneens gestraft worden?
9. De pester is goed weggekomen. Hij had enkel een schram op zijn knie. Zou jij je opinie veranderen indien de verwondingen erger waren? Bijvoorbeeld: dat de pester een zware hersenschudding had opgelopen.
10. Welke wijze lessen kunnen we trekken uit dit filmpje?

Leerpunten bij dit onderdeel:
Werken rond pesten in de godsdienstles bestaat uit drie onderdeeltjes: 1) dit Youtube-filmpje, 2) christendom en pesten en 3) het gebed. Mijn doelstelling hier was na te gaan hoe je het thema pesten op een boeiende manier kan integreren in de les godsdienst.
Persoonlijk zou ik opteren om te starten met het bestuderen van de bijbelteksten uit deel 2. Dit deel is vrij theoretisch maar is wel noodzakelijk. De leerlingen moeten eerst een antwoord kunnen formuleren op de volgende vragen: wat zegt de bijbel over pesten, hoe moet een christen omgaan met pestgedrag en hoe kan ons geloof ons hierbij helpen? Dit verworven inzicht kunnen ze dan praktisch gaan toepassen in de twee andere deeltjes. Bij het Youtube-filmpje leren de leerlingen moreel na te denken. Wie handelt goed? Wie handelt fout? Waarom? En hoe zou een christen, die het voorbeeld van Jezus volgt, gehandeld hebben? Het schrijven van een gebed is ook waardevol. Het is goed om af en toe stil te staan en zich te bezinnen over o.a. de dingen waarvoor je dankbaar kan zijn, de dingen die je ongelukkig maken, de manier waarop je andere mensen behandelt, ... Op deze wijze leren de leerlingen de kracht van het gebed kennen.

1 opmerking:

  1. Aan dit document heb een stukje tekst toegevoegd (in blauw)om mijn leerdoelen bij dit onderdeel duidelijker te maken.

    BeantwoordenVerwijderen